ورق سياه فولاد مباركه ورق سياه فولاد مباركه

آراد آهن

نكاتي در مورد خريد ورق سياه

 

ورق سياه ورق فولادي است كه با روش نورد گرم توليد مي شود. به اين علت به اين نوع ورق، ورق سياه مي گويند كه به علت دارا بودن آثار اكسيد و زنگ زدگي ظاهري مات و كدر دارد.

 

خريد ورق سياه


 خريد ورق سياه  به دو انجام مي شود: تهيه از بازار آهن و تهيه ورق از خود كارخانه. حال نكاتي كه در خريد از بازار آهن بايد به آن توجه كنيد عبارت است از:

آشنايي كامل با مشخصات فني ورق سياه و كارخانه توليد كننده آن

داشتن قيمت روز براي جلوگيري از سودجويي افراد

مشورت با افراد داراي تجربه در اين زمينه

خريد از مكان هاي داراي مجوز اتحاديه به منظور اطمينان از گارانتي محصول خود

در صورت تمايل به خريد انواع ورق سياه مي توانيد پس از گرفتن استعلام قيمت و تاييديه قيمت از بازرگاني هاي معتبر آهن آلات سفارش خريد خود را مطرح نماييد.

 

قيمت ورق سياه


عوامل متعددي بر قيمت روز ورق سياه تاثير گذار است. از جمله اين موارد مي توان به قيمت مواد اوليه، هزينه حمل و نقل، هزينه نيروي انساني، هزينه سوخت و انرژي، نرخ تورم، ميزان عرضه و تقاضا، شرايط سياسي و بين المللي و ... اشاره كرد. يكي از شركت هاي معتبر كه در زمينه عرضه انواع ورق سياه فعاليت مي كند شركت آراد آهن مي باشد. شما مي توانيد با مراجعه به سايت اينترنتي آراد آهن  و با كانال تلگرام اين شركت از قيمت روز ورق سياه مطلع شويد. در صورت تمايل به خريد ورق سياه از طريق سايت آراد آهن سفارش خريد خود را ثبت نموده يا با تماس تلفني با كارشناسان فروش بخش ورق اين شركت مي توانيد از قيمت ورق سياه و شرايط خريد آن اطلاع كسب كنيد.

 

كارخانه هاي مهم توليد كننده ورق سياه در ايران

از مهم ترين كارخانه هاي توليد كننده ورق سياه در ايران  مي توان به فولاد مباركه اصفهان، فولاد اكسين خوزستان، كارخانه فولاد كاويان اهواز و ورق سياه گيلان اشاره كرد. هر يك از اين كارخانه ها  ابعاد متفاوتي از ورق هاي سياه را توليد مي كنند. اين كارخانه ها ورق هاي خود را در ابعاد مختلف و با صخامت هاي مختلفي توليد مي كنند.

 

قيمت روز ورق سياه


اصلي ترين دليل  نوسانات قيمت ورق سياه در ايران نوسانات دلار است. از طرفي تمايل كارخانجات به صادر كردن اين محصولات باعث شده تا عرضه اين نوع كالا با كمبود مواجه شده و قيمت آهن در داخل كشور افزايش يابد. كه اين عامل مي تواند تاثير حياتي در صنايع خودروسازي، پتروشيمي و ساختمان سازي كشور داشته باشد. پس اين را در نظر بگيريد كه قيمت روز ورق سياه مي تواند به صورت لحظه اي دچار نوساناتي شود.

 

كاربردهاي ورق سياه در صنايع


از كاربردهاي ورق سياه در ساختمان سازي و صنعت مي توان به موارد زير اشاره نمود:

توليد پروفيل هاي ساختماني باز و بسته مانند قوطي ، پروفيل زد، پروفيل درب و پنجره، پروفيل آبرو

در مقاطع فولادي مختلف چون نبشي، ناوداني، تير ورق و …

در گارد ريل و تجهيزات مربوط به راه سازي

صنايع عظيم مثل كشتي سازي و تجهيزات دريايي ديگر

ساخت تانكر و ديگر مخازن ذخيره سازي مشتقات نفت

جهت مشاهده كامل اين مطلب به دانشنامه آراد آهن مراجعه نماييد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/7/8 ساعت: ۰۹ توسط:aradahan :

تفاوت ورق سياه ST37 ، ST52 ، ST44

ورق سياه يا ورق آهن از مقاطع فولادي بسيار پركاربرد در صنايع مختلف به شمار مي‌رود. اين ورق انواع و گريدهاي متفاوتي دارد. تفاوت ورق‌هاي سياه در گريدهاي مختلف ST37 ، ST44  و ST52 به تركيب شيميايي و ميزان استفاده از عناصر مختلف در آلياژ آن‌ها برمي‌گردد. اين تفاوت در ساختار شيميايي موجب ايجاد ويژگي‌ها و در نتيجه كاربردهاي متفاوتي براي هر كدام از اين گريدها شده است.

قبل از اينكه به بررسي تفاوت‌هاي جزيي‌تر ويژگي‌هاي اين سه نوع و كاربردهايشان بپردازيم، مروري بر ورق سياه و ويژگي‌ها آن خواهيم داشت.

 

ورق سياه و انواع آن
براي توليد ورق سياه تختال‌هاي فولادي در كوره‌هاي با دماي بسيار بالا قرار داده مي‌شوند و تا دماي حدود ۱۰۰۰ درجه سانتي‌گراد حرارت مي‌بينند. سپس براي رسيدن به ضخامت مورد نظر از غلتك‌هاي نورد عبور داده مي‌شوند.ورق‌هاي سياه نسبت به كيفيت از قيمت مناسبي برخوردارند. اين ويژگي باعث افزايش توجه اهالي صنعت به اين‌ ورق و استفاده زياد از آن شده است.

در مراحل ساخت ورق آهن علاوه بر شمش فولادي از عناصر ديگري چون كربن، منگنز، سيليسيم و … نيز براي تغيير در آلياژ ورق استفاده مي‌كنند. اين تغيير در تركيب عناصر شيميايي، نحوه توليد و … موجود به وجود آمدن انواع گريدهاي ورق سياه خواهد شد. ST37 ، ST44  و ST52  رايج‌ترين گريدهاي ورق فولادي مورد مصرف در صنايع هستند. عدد كنار علامت ST  (علامت فولاد) نمايانگر ميزان استحكام كششي اين مقطع فولادي برحسب كيلوگرم بر ميليمتر مربع است.

 
ويژگي‌هاي ورق سياه ST37 ، ST52 ، ST44
هر كدام از انواع ورق‌هاي سياه داراي تركيب شيميايي، ساختاري و در نتيجه ويژگي‌هاي مكانيكي و رفتاري متفاوتي هستند كه عبارتند از:

 
ورق سياه st37
اين نوع ورق به صورت متداول در صنايع مختلف استفاده مي‌شود. اين استفاده زياد باعث شده است كه  به جاي استفاده از نام كامل آن، به نام ورق سياه شناخته شود. ميزان درصد تركيب شيميايي اين محصول به شرح زير است:

* ۰.۱۷ عنصر كربن

* ۱.۴۰ عنصر منيزيم

* ۰.۰۴۵ عنصر فسفر

* ۰.۰۴۵ عنصر گوگرد

استفاده از اين آلياژ در ساخت ورق st37 موجب به وجود آمدن ويژگي‌هاي چون: انعطاف پذيري بالا، قابليت جوش پذيري خوب و استحكام قابل قبول در اين ورق شده است.

ورق‌هاي st37 در ضخامت‌هاي 2 تا 15 ميليمتر ساخته مي‌شوند و داراي استحكام كششي 370 تا 510 و استحكام تسليمي 227 نيوتن بر ميليمتر مربع است.از اين ورق در صنايع بالادستي و براي ساخت ديگر مقاطع فولادي استفاده مي‌شود. از جمله كاربردهاي اين ورق مي‌توان به مواردي چون: ساخت ستون ساختمان، توليد صفحه مشبك، توليد پروفيل، نبشي، ناوداني، بدنه خودرو، پل هوايي، حفاظ، نرده، درب، پنجره، دستگاه‌ها و تجهيزات صنعتي اشاره كرد.

 
ورق سياه st52
ورق st52 نيز نوعي ورق فولادي كم كربن محسوب مي‌شود كه ميزان استفاده از كربن در تركيب آن بسيار كم است. اما در مقايسه با ورق st37 درصد كربن به كار رفته در اين ورق بيشتر است كه موجب شده است اين ورق استحكام بالاتر و شكل پذيري كمتري نسبت به ورق st37 داشته باشد.

تركيب آلياژي ورق st52  عبارت است از:

۰.۲ درصد كربن
۰.۵۵درصد سيليس
۱.۶درصد منگنز
۰.۰۴۵ درصد گوگرد
۰.۰۴۵ درصد فسفر
به كار بردن عناصري چون سيليسيم و منگنز در ورق st52 باعث شده است كه اين ورق مقاومت پيچشي و خمشي، تحمل بار وزن و قابليت ماشين كاري خوبي پيدا كند.

اين ورق در ضخامت‌هاي ۳ تا ۱۰۰ ميليمتر ساخته مي‌شود و داراي استحكام تسليمي ۳۱۵-۳۵۵ نيوتن بر ميليمتر مربع و استحكام كششي ۴۹۰-۶۳۰  نيوتن بر ميليمتر مربع است.

از ورق st52  در ساخت قطعاتي چون ريل، جرثقيل‌، بدنه خودرو، تسمه، چهارپهلو، پل و … استفاده مي‌شود.

 
ورق سياه st44
ورق st44 يكي ديگر از گريدهاي ورق محسوب مي‌شود كه درصد كربن به كار رفته در ساخت آن كم است و به همين دليل از مقاطع فولادي كم كربن به شمار مي‌رود.

ورق st44 داراي تركيب شيميايي زير است:

۰.۲۲ كربن
·        ۰.۵۵ مس
·        ۱.۵ منگنز
·        ۰.۰۴۰ فسفر
·        ۰.۰۵۰ گوگرد
·        ۰.۰۱۲ نيتروژن
اين آلياژ باعث شده است كه ورق st44 داراي قابليت شكل پذيري زياد، خاصيت ضدسايشي فوق العاده، قابليت ماشين كاري و جوش پذيري قابل قبولي باشد.

همان طور كه مشاهده مي‌كنيد تنها تفاوت ورق st44 با st52 در درصد كربن به كار رفته در آلياژ آن‌ها است. درصد كربن ورق st52 كمي بيشتر است كه همين امر باعث شده است كه مقدار مقاومت كششي بيشتري نسبت به ورق st44 داشته باشد.

ورق st44 در ضخامت‌ها 2 تا 15 ميليمتر و در عرض‌هاي متفاوت 100 تا 150 سانتي‌متر ساخته مي‌شود.

استحكام كششي ورق فولادي st44 380 – 580 نيوتن بر ميلي متر مربع و استحكام تسليمي آن در كمترين ميزان برابر با 275 نيوتن بر ميليمتر مربع است.

از كاربردهاي ورق st44 مي‌توان به مواردي چون: ساخت قطعات و تجهيزات صنعتي، ساخت قطعات هواپيما، ساختمان سازي، ريل سازي و … اشاره كرد.

 
تفاوت ورق سياه ST37 ، ST52 ، ST44
ورق st52  به دليل دارا بودن درصد بيشتري از عناصري چون كربن و منگنز مقاومت بيشتري نسبت به دو ورق ديگر دارد. اين ورق داراي مقاومت پيچشي و خمشي بالاتري است و وزن بيشتري را نسبت به دو نوع ديگر تحمل مي‌نمايد.
انعطاف پذيري ورق St44 و ورق st37  به دليل درصد پايين تر كربن بيشتر است.
وزن مخصوص تمام اين ورق‌ها يكسان است. اما به دليل استحكام بيشتر ورق st52 از آن در مواردي كه نبايد وزن سازه زياد شود، استفاده مي‌كنند.
ورق‌هاي سياه در انواع گريدها توسط كارخانجات متعددي چون فولاد مباركه اصفهان، فولاد گيلان، فولاد اكسين خوزستان ، مجتمع فولاد سبا و … توليد مي‌شوند. تنها تفاوت مهم ورق‌هاي توليد شده در كارخانجات متفاوت، ابعاد آن‌هاست. براي مثال ورق سياه فولاد مباركه در ضخامت‌هاي ۲، ۲.۵، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ميليمتر و در عرض‌هاي ۱، ۱.۲۵، و ۱.۵ متر توليد مي‌شود.
اما ورق‌ سياه اكسين اهواز در ضخامت‌هاي ۸، ۱۰، ۱۲ ، ۱۵، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ ميليمتر و در ابعاد ۶*۲ و ۱۲*۲ توليد مي‌شوند.

شايان ذكر است كه ورق هاي سياه توليد شده در كارخانه فولاد مباركه از نظر ويژگي‌ و ابعاد با ورق سياه فولاد سبا يكسان است. چرا كه مجتع فولاد سبا زيرمجموعه‌اي از كارخانه فولاد مباركه محسوب مي‌شود.

 
مشخصات فني انواع ورق سياه
 انواع ورق‌ سياه مطابق با استاندارد قديمي DIN 17100 و يا استاندارد جديد BS EN 10025 ساخته مي‌شوند. اين ورق‌ها در ضخامت‌هاي 1.5 ميليمتر تا 100 ميليمترتوليد مي‌شوند. عرض اين ورق‌هاي معمولاً 1، 1.5 و يا 2 متر است و از نظر طولي بدون محدوديت در بازار عرضه مي‌گردند. اين ورق‌ها به صورت‌هاي رولي و يا شيت بندي شده بسته بندي مي‌شوند.

وزن ورق آهن نيز توسط فرمول‌ها محاسبه مي‌شود و به طول، عرض و ضخامت آن بستگي دارد.

 
تفاوت قيمت ورق سياه ST37 ، ST52 ، ST44
همان طور كه  اين سه نوع ورق از نظر ويژگي و كاربرد تفاوت‌هاي كمي با يكديگر دارند، تفاوت قيمت ورق ST37 ، ST52 ، ST44 نيز مشهود است. اما از نظر اقتصادي در بعضي از كاربري‌ها، مثل سازه‌هاي كه نبايد وزن سازه زياد شود، استفاده از ورق st52 به صرفه تر خواهد بود چرا كه استحكام بيشتري دارد و ميزان مصرف را كاهش مي‌دهد.

براي اطلاع دقيق‌تر از قيمت ورق سياه در تمامي انواع مي‌توانيد با شماره‌هاي درج شده در سايت آراد آهن تماس بگيريد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/12 ساعت: ۱۶ توسط:aradahan :